احكى ايه ولا ايه

احكى ايه ولا ايه

 

فى هذه الحلقة تشاركنا الضيفة قصتها المليئة بالمعاناه, فمعاناة ضيفتنا بدأت منذ الصغر وأستمرت معها خلال رحلة حياتها,تحكى لنا كيف أصبحت مسئولة عن أخواتها فبدأت العمل من سن عشرة سنوات, وكيف تزوجت زوج لا يتحمل المسئولية؟, ثم بسبب كلمة تم وصمها بها قررت أستكمال الحياة بهذا الشكل, وكيف علمت أن والدها التى عاشت معه لم يكن والدها بل كان زوج والدتها؟, فوالدتها منعتها من رؤية والدها؟, وتستمر المعاناه لتصل لأولاد ضيفتنا, فزوجة ابنها رحلت بعد الزواج فقط بأسبوعين, وبالرغم من كل هذه المعاناه كان أكثر ما يحزن ضيفتنا هوعشمها فى أختها الذى لم يكن فى محله.

لحد كده كنا معتقدين أن ديه حواديت أكتر من أى شخص يحتملها, وأن مفيش بنى آدم يقدر يحتمل كل ده, لكن يبدو أن القصص بتطلع من جراب زى جراب الحاوى عشان تقولنا أنها مش بتنتهى, مفيش أنسان عنده قصة واحدة, الأنسان قصص كتير, كل واحد فينا مليان قصص, بس هو بيختار يحكى أنى فيهم على حسب مزاجه و وقته و أكتر حدوته معلمة معاه و وجعاه ولسه مخفش منها.

يمكنكم الإستماع للحلقة عبرالرابط التالي:

ربيت ما لاقيت.. بودكاست قصصنا مع رشا الديب • قصصنا Our stories (El-Mafasha podcast - Alumni Engagement Innovation Fund Winner 2022-2023) (spotify.com)